Blog: Alles is presentatie!

Voor alles een eerste keer, dat moet ook onze Piotr hebben geleerd toen ik hem in april op zakenreis meenam naar het team in Roemenië. Op zijn 18e een bijzondere ervaring die hem ongetwijfeld lang bij zal blijven. Zoals Piotr zijn eerste zakenreis herinnert, doe ik dat met de mijne.

In mei 2003, goed twee jaar afgestudeerd, ondernam ik mijn eerste zakentrip. Als bureau hadden we een compleet databasegestuurde site opgezet voor een internationale kantoormeubelenleverancier. Mijn contactpersoon Danny, die destijds voor dat bedrijf werkte, nodigde me uit om naar Dublin te komen, alwaar het bedrijf een meeting organiseerde.

Ten overstaan van de directeuren van alle landen moest ik een presentatie geven over hetgeen we bedacht hadden om een uniforme internationale online presentatie mogelijk te maken. Als introvert persoon was dit normaal gesproken niet zo mijn ding, maar wel iets wat ik nodig had om letterlijk een grens over te gaan. Ik bereidde alles voor, het moest gewoon kloppen. De reis, mijn verhaal, het Engels, allemaal dik in orde…het enige wat niet in harmonie was, dat was mijn outfit.

Want hoewel ik al regelmatig met klanten overleg had gehad, was dat tot die tijd toch vooral aan de keukentafel. Mijn jeugdige uitstraling in eenvoudige kleding had vooral een toetigheidsfactor, maar daar kon ik toch onmogelijk bij die directeuren mee aankomen? Niets liet ik aan het toeval over, dus ik ging naar de Bredase binnenstad om van mijn laatste centen een prachtig Van Gils pak inclusief schoenen en stropdas te kopen. Ik weet niet hoeveel euro’s armer, maar met een degelijk donker krijtstreeppak op zak ging ik weer huiswaarts.
 

Alles is Presentatie - Kleding als huisstijl


Helemaal klaar om het internationaal gezelschap tegemoet te treden vloog ik naar Dublin om daar mijn verhaal te doen. Geld om langer dan een dag te blijven had ik niet, maar hey…ik zag er wel stunning uit ;-) Mijn presentatie was een succes en die internationale website, die kwam er. Of het door het pak gekomen is, dat weet ik niet. Het hielp me in ieder geval me zekerder te voelen en daardoor overtuigender over te komen. Tenslotte is alles presentatie en gaat corporate identity véél verder dan het logo alleen.