Blog: Een onderwijskundige op je e-learningproject? Waarom eigenlijk?

Leerdoel: na het lezen van deze blog kunt u drie voordelen noemen voor de inzet van een onderwijskundige bij uw e-learning ontwikkeltraject.

Denk eens terug aan de laatste cursus die u volgde, of aan uw studententijd. Welke materialen spraken u het meest aan? En sloten de toetsen goed aan bij wat u geleerd had in de cursus? Heeft u er echt iets aan gehad? De kans is groot dat bij de ontwikkeling van de cursussen waar u het meest aan gehad heeft een onderwijskundige betrokken is geweest. Een onderwijskundige is universitair geschoold en weet alles van didactiek: hoe breng je kennis zo over dat de lerende er optimaal profijt van heeft?

Ik begon deze blog met een leerdoel. Het succes van een leertraject staat of valt namelijk met het opstellen van goede SMART leerdoelen volgens de taxonomie van Bloom. En dat is lastiger dan u denkt. Zo zat ik laatst met twee inhoudsdeskundigen om de tafel. Ze wisten precies wat ze met hun training eventmanagement wilden bereiken. Cursisten zouden leren een middelgroot event te organiseren. Toen ik vroeg aan hoeveel acts ik moest denken bij een ‘middelgroot’ event riep de één: ‘4!’ en op hetzelfde moment de ander: ’20!’ Dit was niet de eerste keer dat na een vraag van mij bleek dat ze sterk uiteenlopende ideeën bleken te hebben over de meest basale uitgangspunten van hun training. En dit was zeker niet de eerste klant die dit overkwam! Een onderwijskundige krijgt door het stellen van de juiste vragen essentiële informatie boven tafel, en gebruikt die om zinvolle leerdoelen op te stellen. Deze doelen zijn de basis voor de e-learning en toetsing.

E-learning kan bestaan uit teksten, video’s, animaties, quizvragen, (interactieve) afbeeldingen en meer. E-learning moet to-the-point zijn en voor iedereen direct te begrijpen. Er is immers geen trainer in de buurt die kan checken of de hele groep het begrepen heeft. Een ervaren onderwijskundige kan u adviseren welke online werkvormen een hoog leerrendement opleveren, gezien uw leerdoelen, doelgroep en budget. Vervolgens ontwikkelt hij of zij de content in samenspraak met u als inhoudsdeskundige. Dat gebeurt gestructureerd.

Tenslotte: toetsvragen. Zometeen krijgt u een vraag om te toetsen of het leerdoel is behaald waar ik deze blog mee startte. Verwacht u dat ik ga vragen hoeveel acts de eerder genoemde inhoudsdeskundigen op een middelgroot event verwachtten te zien? Waarschijnlijk niet. Toch gebeurt het vaak dat onervaren toetsontwikkelaars dit soort triviale zaken opnemen in een toets. Gewoon, omdat er eenvoudig een vraag bij te formuleren is! Een ervaren onderwijskundige ontwikkelt valide vragen waarmee echt getoetst wordt of de leerdoelen behaald zijn. U wilt toch ook weten welke resultaten uw e-learning heeft opgeleverd? En dat brengt ons bij de toetsvraag:

Bekijk de toetsvraag

Dit zijn slechts drie voordelen van de inzet van een onderwijskundige. Benieuwd wat een onderwijskundige nog meer voor uw e-learningproject kan betekenen? Neem contact op!